Usługi opiekuńcze

Całość postępowania w zakresie przyznania pomocy w formie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania prowadzona jest przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Koźminku.

Wniosek o udzielenie pomocy może zostać złożony:

  • osobiście przez osobę zainteresowaną,
  • listownie,
  • telefonicznie
  • przez inne osoby i instytucje w imieniu osoby zainteresowanej

W ramach prowadzonego postępowania pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy oraz gromadzi niezbędne informacje i dowody poświadczające konieczność udzielenia pomocy.

Na podstawie zebranych przez pracownika socjalnego informacji i dokumentów, MGOPS wydaje decyzję administracyjną o przyznaniu usług opiekuńczych, bądź o odmowie ich przyznania.

Decyzja przyznająca usługi zawiera w szczególności:

1)  zakres świadczonych usług;

2) wymiar liczby godzin usług;

3) okres i miejsce świadczenia usług;

4) obowiązujący pełny koszt za 1 godzinę usługi;

5) ustalona wysokość odpłatności za 1 godzinę usługi,

6) tryb pobierania opłat (jeśli dotyczy).

Każda sprawa rozpatrywana jest przez Ośrodek indywidualnie.

Komu przysługują?

Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.

Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.

Co obejmują usługi opiekuńcze?

  • Zaspokajanie codziennych potrzeb życiowych, w tym m.in.:
    • zakup artykułów spożywczych i przemysłowych koniecznych do prowadzenia gospodarstwa domowego;
    • przygotowywanie lub dostarczanie prostych posiłków według diety zaleconej przez lekarza albo pomoc przy przygotowywaniu posiłków;
    • pomoc w spożywaniu posiłków lub karmienie (o ile wymaga tego stan zdrowia), z zachowaniem dbałości o higienę żywności oraz czystość naczyń stołowych i kuchennych.
  • Opieka higieniczna nad podopiecznym i jego otoczeniem, w tym m.in.:
    • pomoc przy zakupie/zakup niezbędnych: artykułów spożywczych, artykułów gospodarstwa domowego bądź artykułów przemysłowych (ze środków finansowych podopiecznego);
    • utrzymywanie higieny osobistej podopiecznego poprzez: mycie, czesanie, kąpiel, pomoc w załatwianiu potrzeb fizjologicznych, utrzymywanie w czystości bielizny osobistej i pościeli, pomoc przy ubieraniu;
    • utrzymanie na bieżąco w czystości pomieszczeń najbliższego otoczenia (z wyłączeniem ciężkich prac porządkowych) – mycie podłóg, odkurzanie, utrzymanie porządku w szafach, wynoszenie śmieci, mycie okien, wietrzenie pomieszczeń,
    • utrzymanie w czystości naczyń stołowych i kuchennych;
    • utrzymanie w czystości sprzętu sanitarnego np. miednicy, kaczki, basenu, wanny, nocnika, sedesu;
    • utrzymanie w czystości sprzętu pomocniczego ułatwiającego codzienne funkcjonowanie np. wózka inwalidzkiego, balkonika, podnośnika
    • pranie bielizny osobistej (dziennej i nocnej), bielizny pościelowej, ręczników oraz  odzieży podopiecznego (pod warunkiem posiadania pralki) lub zanoszenie i odbiór z pralni;
    • niezbędne prasowanie odzieży i bielizny;
    • przynoszenie opału i palenie w piecu, wynoszenie popiołu;
    • toaleta (mycie ciała, mycie głowy, pielęgnacja jamy ustnej, pielęgnacja włosów/pomoc przy kąpieli/golenie, higiena paznokci rąk i nóg, czyszczenie protez zębowych);
    • pomoc przy ubieraniu się, zmiana bielizny osobistej i pościelowej;
    • prześcielenie łóżka;
    • pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych (odprowadzenie do toalety lubzakładanie i zmiana pielucho-majtek z uwzględnieniem czynności zapobiegających powstawaniu odleżyn i odparzeniu).
  • Zabiegi pielęgnacyjne zalecone przez lekarza, w tym m.in.:
    • podawanie leków;
    • zamawianie wizyt lekarskich;
    • realizacja recept w aptece;
    • kontakt z lekarzem w sprawach dotyczących zdrowia podopiecznego (zwłaszcza w sytuacjach pogorszenia się stanu zdrowia podopiecznego).
  • Zapewnienie w miarę możliwości, kontaktów podopiecznego z otoczeniem:
    • podtrzymywanie kondycji psychofizycznej podopiecznego, np. zachęcanie do i towarzyszenie w aktywności fizycznej (np. spacery) i intelektualnej (np. rozmowy, czytanie prasy i książek, rozwiązywanie krzyżówek, gry planszowe)
    • pomoc w załatwianiu spraw urzędowych w uzgodnieniu z podopiecznym
    • pomoc w kontaktach ze społecznością lokalną.

Co obejmują specjalistyczne usługi opiekuńcze?

  • Uczenie i rozwijanie u podopiecznego umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, a zwłaszcza:
    • kształtowanie umiejętności: zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i funkcjonowania w społeczeństwie
    • motywowanie podopiecznego do aktywności, leczenia i rehabilitacji
    • prowadzenie treningów umiejętności samoobsługi (np. dbałości o higienę i wygląd, wykonywanie czynności porządkowych i gospodarczych)
    • prowadzenie treningów społecznych (np. utrzymywania relacji z domownikami, w miejscu nauki, pracy, z sąsiadami, korzystania z usług różnych instytucji, organizacji czasu wolnego)
    • wspieranie i asystowanie w codziennych czynnościach życiowych
    • podejmowanie interwencji i pomoc rodzinie podopiecznego (np. kształtowanie właściwych relacji z chorym, niepełnosprawnym, samotnym członkiem rodziny, poradnictwo w sytuacjach kryzysowych, wsparcie psychologiczne, rozmowy terapeutyczne)
    • pomoc w załatwianiu spraw urzędowych (np. w uzyskaniu świadczeń społecznych, w wypełnieniu i dostarczeniu dokumentów)
    • wspieranie i pomoc w uzyskaniu zatrudnienia (np. szukanie ofert pracy, pomoc w napisaniu dokumentów aplikacyjnych i zebraniu dokumentów potrzebnych do zatrudnienia oraz przygotowaniu się do rozmowy kwalifikacyjnej)
    • pomoc w gospodarowaniu pieniędzmi (np. nauka planowania budżetu, asystowanie przy zakupach i dokonywaniu opłat, pomoc w uzyskaniu ulg w opłatach).
  • Pielęgnację podopiecznegojako element procesu leczenia, w tym pomoc w:
    • uzyskaniu dostępu do świadczeń zdrowotnych
    • uzgadnianiu i pilnowaniu terminów wizyt lekarskich, badań diagnostycznych i zabiegów medycznych
    • zamawianiu i kupowaniu leków w aptece, a także pilnowaniu przyjmowania leków (również monitoring ewentualnych skutków ubocznych ich przyjmowania)
    • dotarciu do placówek służby zdrowia i rehabilitacyjnych
    • w szczególnych przypadkach: zmiana opatrunków, mycie i pomoc w załatwianiu
  • Rehabilitację fizyczną i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu podopiecznego zgodnie z zaleceniami lekarza, specjalisty rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii, jak również współpraca ze specjalistami w psychologiczno-pedagogicznym i edukacyjno-terapeutycznym wsparciu podopiecznego.